Национален Земеделски Регистър

Без джипове, яхти  и хеликоптери по Програмата за развитие на селските райони

Без джипове, яхти и хеликоптери по Програмата за развитие на селските райони

Очаква се проектите за джипове и хеликоптери по ПРСР да бъдат отрязани от финансиране

Проектите по мерки 311 и 312 на Програмата за развитие на селските райони 2007-2013, които нашумяха със заложените средства за скъпи лимузини, джипове и хеликоптери за селски туризъм, най-вероятно ще бъдат отрязани от финансиране. Европейската комисия не е съгласна да се отпускат средства за луксозен автопарк по ПРСР и ако не се съобразим с това, страната ни е заплашена от жестоки санкции, съобщи пред Agronovinite.com високопоставен източник от земеделското министерство.

Мярка 312 е „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия”, а мярка 311 – „Разнообразяване към неземеделски дейности”. По тях при приема през май 2013 г. са подадени проекти за закупуване на яхти, лимузини, джипове и хеликоптери, с които уж ще се развива селския туризъм в страната. Проблемът е в това, че такива проекти са получили при ранкирането голям брой точки и така изместват други кандидати, които искат реално да развиват селски туризъм.

Министерството на земеделието пита в официално писмо ЕК какво да прави с проектите за джипове и хеликоптери

Аграрното министерство изказа опасения, че ако преранкира проектите, ще бъдат заведени съдебни дела срещу ведомството. „В заповедта за прием от май 2013 г. не са предвидени допълнителни механизми, които да правят невъзможно кандидатстването на такива проекти.

Това поставя въпроса как те да бъдат ограничени, без това да предизвика юридически казуси, които да доведат до финансови санкции за държавата“, заявиха от министерството. Затова Управляващият орган на ПРСР и ДФ „Земеделие“ взеха решение приетите заявления по двете мерки да не минават процес на повторна оценка (преранкиране), защото промяната на условията след приключването на приема по мерките е незаконосъобразно и ще даде възможности за атакуване в съда“, обявиха от министерството. Оттам са изпратили инструкция до фонда да се прилага средностатистическата цена на превозно средство от 47 хиляди лева с ДДС. Сумата е определена на базата на официални данни на Националния статистически институт.

Междувременно обаче в МЗХ получили сигнали от Европейската комисия, че финансирането на покупката на джипове и хеликоптери по проекти за селски туризъм заплашва страната ни със санкции.

„Изпратихме официално писмо до Европейската комисия за луксозните возила, които бяха заявени по проекти от ПРСР. Очакваме отговора до средата на другата седмица и ако ЕК каже, че тези разходи са недопустими, ще ги отрежем“, заяви днес в Пловдив зам.-аграрният министър Явор Гечев. Той изрази мнение, че лично според него няма как по селските пътища и в планините някой да се движи с джип с кристални фарове.

Браншови организации заплашиха да сигнализират ЕК и ОЛАФ за скандалните проекти

Междувременно браншови организации заплашиха да сигнализират Еврокомисията и ОЛАФ за скандалното намерение на ДФ „Земеделие“ да раздаде 37 млн. евро за луксозни возила вместо за проекти за развитие на селските райони.

„Управата на фонда вече 7 месеца бави класирането на проектите и упорито отказва да приеме указанията, дадени от Министерски съвет, Министерството на земеделието и храните и Министерство на икономиката и енергетиката, тези проекти да не се считат за стимулиращи развитието на селския туризъм.

Настояваме за преранкинг на проектите, при който да бъдат отнети точките на скандалните проекти, които се дават на проекти за развитие на интегриран селски туризъм, какъвто те очевидно не целят. Считаме за недопустимо реални проекти за къщи за гости, нови производства и предприятия да не получат финансова помощ, защото европейските пари ще бъдат раздадени за джипове и яхти“, се казва в официално становище на Българската асоциация на бенефициентите на европейски проекти (БАБЕП).

„Настояваме ЕК да назначи незабавна проверка на Програма за развитие на селските райони и управлението на фонда, в противен случай рискуваме нито един от подадените проекти да не бъде завършен, тъй като крайния срок за приключване на всички проекти по програмата е средата на 2015 г.“, добавят от асоциацията. По данни на браншовиците, една трета от проектите по 311 и 312 включат закупуване само и единствено на превозни средства.

Източник: http://agronovinite.com/

Подобни